Behandlingar

Förstagångsbesök osteopatbehandling

En behandling börjar med att du berättar om de besvär som du söker för. Vi kommer att prata om din allmänna hälsa, livstil och eventuella tidigare skador eller sjukdomar. Informationen gör att terapeuten får en helhetsbild av dina besvär, orsak och vad som gör att symtomen bibehålls. Därefter utförs en hållning- och rörelseanalys och även mer specifika tester beroende på besvär. Behandlingen kan därefter se väldigt olika ut beroende på individ och besvär. Tekniker för muskler, leder, ligament, nervsystem och fascia är vanligt förekommande under behandling.

Slutligen pratar vi om eventuella rörelser eller förändringar patienten själv kan göra för att påverka sitt eget smärttillstånd och gå så långvariga och hållbara resultat som möjligt.

Ca 60 min

Återbesök osteopatbehandling

På återbesöket följer vi upp hur det har gått med besvär som du sökt för och eventuella rörelser eller övningar som har gjorts. Därefter utgår vi från dagsläget gällande behandling beroende på de fynd som hittas.

Ca 40 min

Massage

Jag erbjuder även massagebehandlingar. De är främst för dem som inte har ont men ändå vill hjälpa kroppen men aktiv vila och återhämtning.

Fördelar med behandling

Minskad smärta

Många tekniker går ut på att minska smärta och bryta mönster. Vilket hjälper kroppen att själv återställa balans och funktion.

Stresshantering & avslappning

Osteopaten hjälper dig med stresshantering genom avslappnande behandling där vi lugnar nervsystemet, men också med tips och råd kring stress i vardagen. Att hantera stress kan vara avgörande för att förebygga återkommande besvär och främja långsiktig hälsa

Utvärdering av helhetsbild

Osteopaten utför en noggran utvärdering av dina symtom, medicinsk histora och fysisk undersökning.  Vilket ger en djup förståelse för dina besvär och vi kan tillsammans skapa en individuell behandlingsplan

Förbättra rörlighet och stabiliet

Genom att applicera olika tekniker hjälper osteopaten till att förbättra funktion i leder & muskler. Detta kan minska belastning på områden som är benägna att få återkommande besvär och främja ett bättre rörelsemönster.

Lösa upp spänningar

Genom olika manuella tekniker behandlar vi spänningar och stelhet i t ex muskler, leder, bindväv.

Rehab & rådgivning

Konsulation och råd efter behandling är alltid inkluderat. Vilket kan innefatta övningar, tips eller information om hur kroppen fungerar. Allt för att hjälpa dig förstå ditt besvär och själv kunna hjälpa till att förbygga symtom i framtiden

Vanliga smärttillstånd vi behandlar

• När man upplever stelhet i nacke och axlar kan det resultera i obehag och begränsad rörlighet. Det kan bero på olika faktorer som långvarigt stillasittande arbete, stress, eller dålig ergonomi. Att känna stelhet i dessa områden kan påverka ens vardagliga aktiviteter och leda till smärta och obehag. Det är viktigt att uppmärksamma och behandla stelheten för att förbättra rörligheten och minska eventuell smärta. Osteopatisk behandling kan vara ett effektivt sätt att lindra stelhet i nacke och axlar genom att främja avslappning, förbättra cirkulationen och återställa balansen i kroppen. Att arbeta med att förbättra hållning och ergonomi i vardagen kan också bidra till att förebygga framtida stelhet i dessa områden.

• Huvudvärk och käkbesvär är två vanliga besvär som många människor kan uppleva.

Huvudvärk kan vara en smärtsam och störande känsla i huvudet som kan vara orsakad av många olika faktorer, såsom stress, muskelspänningar, trötthet eller hormonbalans. Smärtan kan variera i intensitet och kan påverka olika delar av huvudet.

Käkbesvär kan också påverka huvudvärk. Spänningar i käkmusklerna, tandproblem, eller käkledproblem kan vara en faktor för ökad huvudvärk.

Genom att använda olika manuella tekniker såsom mjuka tryck, sträckningar och ledmanipulation kan en osteopat hjälpa till att avhjälpa spänningar och obalanser som kan orsaka huvudvärk.

• Ischias är en medicinsk åkomma som kännetecknas av smärta längs ischiasnerven från ryggen till benen. Tillståndet kan t ex uppstå pga inflammation, diskproblem, spinal stenos. Typiska symtom inkluderar smärta, domningar och svaghet i benet.

Behandlingsmetoderna för ischias varierar beroende på orsak. Behandling innebär smärtlindring men också övningar för att påverka tillstånd i muskler och leder för att underlätta symtom.

• Akut lumbago, eller ryggskott, är en plötslig smärtupplevelse i nedre delen av ryggen. Tillståndet kännetecknas ofta av en skarp smärta som kan stråla ut mot höften eller benen

Oftast är det hjärnan som tolkar att du är i behov av skydd och muskler krampar ihop för att skydda ryggen för eventuell skada. Även om det kan kännas som att något går sönder så är så oftast inte fallet.

Behandling fokuserar på att lugna nervsystem och återfå rörelse så fort som möjligt. Vid återkommande besvär är det också viktigt att adressera problem för att förbygga framtida ryggskott.

• Långvarig eller återkommande smärta kännetecknas av en ihållande eller återkommande känsla av obehag eller ömhet i kroppen under en utdragen tidsperiod. Smärtan kan vara skarp, molande, brännande eller stickande och kan påverka olika delar av kroppen, såsom muskler, leder eller nerver.

Människor som lider av långvarig smärta kan uppleva en rad fysiska, kognitiva och känslomässiga konsekvenser. Smärtan kan begränsa rörelseförmågan, påverka sömnen, orsaka trötthet och påverka humöret. Det kan också leda till stress, ångest och depression.

Att leva med långvarig smärta kan vara utmanande och påverka den drabbades livskvalitet avsevärt. Det är viktigt med en helhetsbedömning och individanpassad behandling för att bryta rörelsemönster och påverka nervsystemet långsiktigt.

Osteopatisk behandling hjälper till att bryta mönster i kroppen. Tillsammans med rörelse och övningar arbetar vi tillsammans för att öka tolerans och minska känslighet i nervsystemet.

• Under en graviditet genomgår kroppen betydande förändringar som kan orsaka olika muskel- och ledproblem hos kvinnor. Det är vanligt att uppleva besvär såsom ryggsmärtor, bäckensmärta, ischias samt smärtor i bäckenbottenregionen. I sådana fall kan osteopatin spela en viktig roll genom att hjälpa till att lindra obehag och främja en bättre balans i kroppen under denna period.

• Tennisarmbåge, även känt som lateral epikondylit, är en överbelastningsskada som resulterar i smärta och ömhet på utsidan av armbågen. Tillståndet är vanligt bland idrottare och personer som utför repetitiva rörelser med armen och handleden. Symtom på tennisarmbåge inkluderar smärta vid grepp och rörelse av handleden, samt svaghet i armen.

Behandling av tennisarmbåge fokuserar oftast på att minska smärtan och främja läkning. Metoder kan inkludera anpassad aktivitet, användning av armbågsskydd, styrketräning och stretchövningar kan också vara en del av rehabiliteringen för att stärka musklerna i underarmen och förbättra flexibiliteten.

• Utstrålande smärta i arm eller ben kan vara ett resultat av olika underliggande orsaker.

Denna typ av smärta kan kännas som en bultande, stickande eller brännande känsla som sprider sig från den ursprungliga platsen till andra delar av armen eller benet.

Symtomen kan vara påverkade både av muskel, led och nerv. En osteopat kan hjälpa till att diagnosticera behandla orsak till besvär.

• Magrelaterade besvär kan inkludera symptom som buksmärta, uppblåsthet, illamående, matsmältningsbesvär och förstoppning. Dessa besvär kan vara orsakade av olika faktorer såsom stress, dålig kost, bristande matsmältningsfunktion eller muskelspänningar i bukområdet.

Genom en osteopatisk behandling kan en kunnig osteopat hjälpa till att lindra magbesvär genom att använda olika manuella tekniker för att främja kroppens självläkande förmåga.

Det är viktigt att nämna att osteopatisk behandling inte ersätter konventionell medicinsk vård vid allvarliga magproblem, men kan vara ett komplementärt tillvägagångssätt för att främja maghälsan och förbättra välbefinnandet hos individer med magrelaterade besvär.

• Smärta i höften är en vanlig åkomma som kan vara orsakad av olika faktorer såsom överansträngning, skador, ledproblem eller muskelspänningar. Symtom på höftsmärta inkluderar värk i höften, ljumske eller sätet, svårigheter att utföra vardagliga aktiviteter såsom gång eller böjning, samt en känsla av stelhet eller begränsad rörlighet.

Genom att arbeta med att förbättra ledens rörlighet, minska muskelspänningar och främja kroppens naturliga läkningsprocess kan osteopati bidra till att minska smärta och återställa funktionen hos höften. Genom att behandla inte bara det drabbade området utan även andra relaterade strukturer i kroppen, strävar osteopatin efter att adressera roten till problemet för långsiktig lindring.

• Frusen skuldra är en smärtsam åkomma som påverkar axelleden genom att minska rörligheten och orsaka stelhet. Osteopati kan vara en effektiv behandlingsmetod för personer som lider av frusen skuldra.

Genom att använda en holistisk behandlingsmetod fokuserar osteopati på att återställa balansen och funktionen i kroppens olika strukturer, inklusive leder, muskler och ligament. Genom att använda olika manuella tekniker, såsom mjuka manipuleringar och stretching, och hemövningar kan en osteopat hjälpa till att förbättra blodcirkulationen, minska inflammation och öka rörligheten i axelleden..